כלי ראשון: זהות ברורה

זהות ברורה היא המצפן למעשה החינוכי. אנו משתמשים במילה זהות כדי לתאר מכלול רחב ובו: דמות הבוגר, סל הערכים לאורם מחנכים, חזון בית הספר, ה"אמונות" שמנחות את המעשה החינוכי (אמונות מכל הסוגים), האקלמים החינוכי ובסופו של דבר ההרגשה המשותפת המלווה את קהילת בית הספר. זהות ברורה ומשותפת משפיעה על כל תחומי העשייה בבית הספר: על תחושת השייכות שמסייעת לקשרים טובים ואקלים חיובי, על שפה משותפת בין העושים במלאכה (צוותי החינוך, התלמידים וההורים) המסייעת לעבודת צוות וכמובן לתכנית העבודה החינוכית שקל יותר לדייק אותה ולהפוך אותה לרלוונטית יותר לכולם.

האחריות והיכולת של קהילת בית ספר לברר את זהותה ובעיקר לממש אותה קשורה לא רק באיכות חבריה אלא גם במידת החירות והאחריות הניתנת להם ומצופה מהם.

דוגמאות לשאלות שיכולות לעזור בתהליך:

  1. למה נחנך?
  2. מה הערכים המשותפים לנו?
  3. מי התלמיד/ה שלנו?
  4. מי הבוגר/ת אליו אנו מכוונים?
  5. מה יחודה של הקהילה החינוכית שלנו?
  6. אילו כלים חשוב לנו להקנות?
  7. מה הידע אותו נרצה להקנות?
  8. מהן המיומנויות אותן נקנה, נפתח ונחדד?

מחקר  – סתירות בזהות של בני נוער בישראל (לינק ל PDF)